نیاز به مشاوره دارید ؟

گیربکس حلزونی و انواع آن

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس حلزونی یا گیربکس مکعبی یک از ارزان ترین و پر کاربردترین انواع گیربکس در دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی است. گیربکس حلزونی، وظیفه ی انتقال نیرو توسط دو چرخ دنده برعهده دارد. موتور گیربکس حلزونی یا الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد که بنا به در خواست مشتری با الکتروموتور مورد نیاز تولید خواهد شد.

مشخصات فنی گیربکس حلزونی

ابتدا جالب است بدانید که گیربکس حلزونی به دلیل شباهت ظاهری آن به حلزون به این اسم نامگذاری و مدل های دیگری با شکل ظاهری مکعبی نیز ارائه شده است. گیربکس حلزونی از یک محور و یک چرخ دنده برنزی یا آلومنیومی حلزونی شکل با مقاومت بالا، جهت استحکام و پایداری در شرایط سخت ساخته می شود. اجزای گیربکس حلزونی عبارت اند از یک هاب کروی، شافت و بلبرینگ و نیز می توان گفت، امکان اتصال مستقیم شافت به الکتروموتور وجود دارد. جنس بدنه این گیربکس ها غالبا از چدن یا آلومینیوم است و در برابر لرزش و تکان های دستگاه مقاومت بالایی دارد.

انواع گیربکس حلزونی

انواع گیربکس حلزونی بر اساس ظاهر

برند بونفیلیولی (BONFIGLIOLI) و برند موتوواریو (MOTOVARIO) ایتالیا معروفترین برند های طراحی گیربکس حلزونی در جهان هستند. اکثر شرکت های تولید کننده این نوع گیربکس به استاندارد های طراحی شده توسط این دو شرکت اطمینان کردند و گیربکس های خود را بر اساس شکل دایروی (بونفیلیولی) و شکل کتابی یا مکعبی (موتوواریو) به بازار عرضه می کنند. این نوع گیربکس در کشور ما نیز با برند های داخلی چون سهند و رهنما ارائه می شوند که کیفیت بسیار خوب و مطلوبی دارند. همچنین این گیربکس ها با شکل دایروی در تیپ 86 و گیربکس چینی با شکلی شبیه به موتوواریو پر تیراژ ترین و پر فروش ترین نوع از گیربکس های نوع حلزونی در ایران هستند.

انواع گیربکس حلزونی بر اساس شافت ورودی و خروجی

  1. گیربکس حلزونی سری VFاین دسته از گیربکس که به نام گیربکس دستی (جعبه دنده دستی) یا گیربکس کوچک نیز معروف هستند در قسمت ورودی خود (اتصال به موتور) دارای شافت است. نوع جعبه دنده به دو صورت قابل به حرکت در آمدن است. حالت اوّل استفاده از هندویل (Hand wheel) و نیروی دست انسان برای به حرکت درآوردن گیربکس استفاده می شود. جعبه دنده دستی به دلیل سرعت کمی که دارد دارای دقت بسیار، اصطکاک کم و صدای کم می باشد. از معایب آن می توان گشتاور کم به دلیل قوای انسانی آن دانست. گیربکس حلزونی دستی را می توان در بتونیر دید. نوع دیگر گیربکس حلزونی سری VF از قوای الکتروموتور بهره می برد. این نوع گیربکس ها بصورت غیر مستقیم و با بهره گیری از کلاچ، کوپلینگ، تسمه پولی و غیره می تواند به الکتروموتور متصل شود.
  2. گیربکس حلزونی سری MVFاین دسته از گیربکس در ورودی خود دارای هالو شافت و فلنج اتصال است که این مزیت سبب اتصال راحت تر به الکتروموتور می شود. این مدل گیربکس در تنور نانوایی، ماشن آلات کشاورزی، بالابر و غیره کارایی دارد.
  3. گیربکس حلزونی سری FCگیرکس حلزونی با ورودی شافت و خروجی دارای فلنج است.
  4. گیربکس ترکیب VF و FC: جعبه دنده ای دارای شافت ورودی و فلنج خروجی که خواص هر دو دسته را داراست. جنس بدنه این نوع گیربکس بنا به تحمل تنش از آلومنیوم یا چدن ساخته می شود.
  5. گیربکس ترکیب MVF و FC: این گیربکس دارای ورودی و خروجی هالو می باشد که این مزیت باعث نصب احت و ساده آن شده است. این گیربکس در تیپ و نوع مختلفی عرضه می شود و جنس بدنه آن از چدن است. کاربرد آن درصنایعی همچون نیروگاه، صنایع دریایی، کشاورزی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مقاله به پایان رسید - امیدواریم بر دانش شما افزوده باشیم
شاید دوست داشته باشید
گیربکس صنعتی

10 نکته طلایی در انتخاب موتور گیربکس صنعتی + قیمت گیربکس صنعتی | مشاوره خرید

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چیست و انواع آن کدام است ؟

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

گیربکس خورشیدی و انواع آن

گیربکس خورشیدی و انواع آن

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *