نیاز به مشاوره دارید ؟

با گیربکس صنعتی هلیکال آشنا شوید!

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

با گیربکس صنعتی هلیکال آشنا شوید!

ابتدایی ترین نوع گیربکس که سال های بسیار دور توسط انسان ساخته شده، گیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم است که از زوج دنده ها تشکیل شده است و جهت کاهش دور الکتروموتور یا هر نوع نیرو محرکه دیگر و افزایش گشتاور آن استفاده می شود. در موتورگیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم محورها موازی هستند و محور گیربکس در امتداد محور الکتروموتور یا هر هنوع محرک دیگر قرار دارد.

جنس پوسته معمولاً از چدن یا آلمیون ساخته می شود و جنس چرخ دنده ها از فولاد مخصوص با قابلیت سخت کاری سطحی ساخته می شوند. در محورها از یاتاقان های غلتکی استفاده می شود و در دو نوع حالت نصب پایه دار و فلنج دار ساخته می شوند و به صورت افقی یا عمودی در جهت های مختلف می توانند نصب شوند. برای روان کاری آن از روغن های مخصوص استفاده می شود که معمولاً در کاتالوگ های شرکت های سازنده قید شده است.

گیربکس صنعتی هلیکال

اگر موتورگیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم با چرخ دنده های ساده ساخته شده باشند به آن spur gearbox و اگر چرخ دنده های آن مورب باشد به آن helical gearbox گفته می شودو به طور معمول می تواند کاهش دور را در یک مرحله single stage، دو مرحله two stages، سه مرحله three stages انجام دهد و می تواند نیرو محرکه خود را از الکتروموتور، سرور موتور، هیدرو موتور یا محرکه های دیگر دریافت کند.

یکی از ویژگی های موتورگیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم تنوع نسبت تبدیل گشتاور خروجی است و اگر طراحی و ساخت دقیقی داشته باشد می تواند راندمان بالاتر از 90 درصد داشته باشد. نوع چرخ دنده صاف و چرخ دنده مورب هر کدام مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند. در نوع چرخ دنده مورب (helical) به علت درگیر بودن همزمان سر دندانه از یک زوج دنده، تنش کمتری به دندانه ها وارد می شود و همچنین صدای کمتر و یکنواخت تری نسبت به گیربکس های چرخ دنده صاف ایجاد می نماید.

اما به علت تجربه صدای گیربکس ماشین وقتی دنده عقب حرکت می کنیم نسبت به وقتی دنده جلو حرکت می کنیم نمونه ملموسی از این تفاوت است چون در اغلب خودروها دنده های جلو از نوع مورب و دنده عقب از نوع صاف هستند. البته بخشی از صدای دنده عقل خودرو ناشی از صدای دیفرانسیل است که از دنده مخروطی در آن استفاده می شود.

اما شکلی که چرخ دنده مورب نسبت به چرخ دنده صاف دارد، بار محوری است که چرخ دنده های مورب ایجاد می کنند و باید یاتاقان های مناسب برای آن در نظر گرفته شود. در گیربکس های بزرگ برای حل این مشکل از چرخ دنده دبل معکوس استفاده می شود چون زاویه دنده ها در یک چرخ دنده عکس یکدیگر هستند بار محوری خنثی می شود.

جالب است بدانید در خودرو ژیان که سال های خیلی دور ساخته شده از این چرخ دنده در ساخت گیربکس آن استفاده شده است. حتی لوگوی شرکت سیتروئن به علت استفاده از این نوع چرخ دنده، اینگونه طراحی شده است. تز دیگر ویژگی گیربکس صنعتی هلیکال یا همان شافت مستقیم، باید به قیمت ارزان و عمر طولانی آن ها اشاره کرد.

کاربرد موتور گیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم در صنایع مختلفی مثل راه سازی، انواع جرثقیل ها، معادن، صنایع غذایی، صنایع چوب و به طور کلی می توان گفت هر ماشینی که نیاز به نیرو محرکه با دور کمتر از 500 دور در دقیقه داشته باشد، از این نوع گیربکس صنعتی می توان استفاده کرد.

در شرکت صنایع گیربکس پولادین پارت انواع مختلفی از موتورگیربکس هلیکال با توان های مختلفی از جمله 0.25 تا 45 کیلووارت، دور خروجی 16 تا 400 دور در دقیقه و گشتاور 4 تا 6000 نیوتن بر متر تولید می شود.

گيربكس صنعتی هلیکال

در آخر پیشنهاد می کنیم تا صفحه اینستاگرام ما را دنبال کرده و از آخرین کارها و طرح ها و تخفیف ها با خبر شوید!

اگر میخواهید در مورد صنایع گیربکس پولادین پارت، تولید کننده انواع گیربکس ایرانی، گیربکس صنعتی و گیربکس هلیکال بیشتر بدانید، به صفحه درباه ما مراجعه کنید!

اگر برای خرید گیربکس نیاز به مشاوره دارید یا قصد خرید گیربکس صنعتی به صورت مستقیم از پولادین پارت داشته و به دنبال قیمت گیربکس صنعتی هستید، می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و راه های ارتباط را مطالعه کنید!

مقاله به پایان رسید - امیدواریم بر دانش شما افزوده باشیم
شاید دوست داشته باشید
گیربکس صنعتی

10 نکته طلایی در انتخاب موتور گیربکس صنعتی + قیمت گیربکس صنعتی | مشاوره خرید

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چیست و انواع آن کدام است ؟

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

گیربکس خورشیدی و انواع آن

گیربکس خورشیدی و انواع آن

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *