نیاز به مشاوره دارید ؟

گیربکس خورشیدی و انواع آن

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

گیربکس خورشیدی چیست؟

گیربکس خورشیدی جدید ترین گیربکس طراحی شده برای صنعت است که دلیل نام گذاری آن، به خاطر شیوه ی قرار گیری چرخ دنده ها و حرکت آنان می باشد. کاربرد مهم و مفید این گیربکس، انتقال بیشترین گشتاور در کم حجم ترین ابعاد ممکن که به اصطلاح چگالی گشتاور می گویند، می باشد. از اجزای حیاتی گیربکس خورشیدی می توان به یک دنده خورشیدی (مرکزی) که با دنده هرزگرد سیاره ای یا پنیون که روی محور نگهدارنده آن به طور یکپارچه روی قفسه یا حامل سیاره ای قرار گرفته و قفسه هم در داخل دنده داخلی یا رینگی احاطه شده است، نام ببریم. تنش های محرک روی دندانه زیادی وارد می شود لذا بار متعادل شده و در آخر این طرح دوام زیادتری پیدا می کند. همچنین دنده گیربکس خورشیدی نسبت به دنده استاندارد می تواند مقاوم تر باشد و گشتاورهای زیاد را انتقال نماید.

مشخصات فنی گیربکس خورشیدی 

تعداد قسمت های مختلف مجموعه ی خورشیدی ( که شامل رینگی، خورشیدی، قفسه) در گيربكس های اتوماتیک به وسیله ی کلاچ ها و باندهایی ثابت و یا محرک می شوند. در حالت کلی می توان پنج حالت مختلف را در مجموعه مورد بررسی قرار داد. البته باید دانست که مجموعه نمی تواند پنج حالت را در گيربكس داشته باشد. در گيربكس ها برای ایجاد نسبت دنده ی مناسب از دو و یا سه مجموعه استفاده می کنند.

در موتور گیربکس دنده خورشیدی چرخ دنده ها روی هم لغزیده و حول محورمیانی دنده (خورشیدی) دوران می کنند. یک گیربکس دنده خورشیدی از چرخ دنده خورشیدی و رینگی بادنده و تعدادی دنده ستاره ای و یک حلقه قفسه چرخ دنده های ستاره ای را تشکیل می شود. در سیستم دنده خورشیدی که دارای سه جزء اصلی می باشد یکی از این سه جز باید ثابت باشد تا دو جزء دیگر به عنوان محرک و متحرک، نیرو را منتقل کنند.

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس نوع اتصال

گیربکس خورشیدی به صورت هالو شافت ورودی، تک خار، فلنچ دار (MC)، پایه دار (UC)، شافت ماده (FS) تولید می شود.

گیربکس خورشیدی استپ موتور و سروو موتور

استپ موتور و سروو موتور دستگاه هایی با دقت بالا هستند. به همین خاطر گیربکس مورد استفاده میبایست دارای لقی بسیار ناچیزی باشد. گیربکس خورشیدی استپ موتور که به گیربکس خورشیدی کوچک نیز معروفاست، این ویژگی را دارا می باشد.

طراحی منحصر به فرد این گیربکس سبب شده تا به تنهایی و بدون استفاده از ابزار اتصال، قابلیت نصب بر سروو موتور و استپ موتور را داشته باشد. این گیربکس در دستگاه های CNC، لانچرهای موشک انداز و غیره استفاده می شود. برند APPEX، برند TITAN، برند VATSUN، برند SIBONI و غیره عرضه کننده این نوع گیربکس ها هستند. 

مقاله به پایان رسید - امیدواریم بر دانش شما افزوده باشیم
شاید دوست داشته باشید
گیربکس صنعتی

10 نکته طلایی در انتخاب موتور گیربکس صنعتی + قیمت گیربکس صنعتی | مشاوره خرید

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چیست و انواع آن کدام است ؟

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس دور متغیر و مشخصات آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس حلزونی و انواع آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی به همراه خصوصیات آن

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

همه چیز درباره ی گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل

گیربکس خورشیدی و انواع آن

گیربکس خورشیدی و انواع آن

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

6 عامل تاثیرگذار در کیفیت گیربکس صنعتی و گیربکس ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *